Pagina's

dinsdag 7 februari 1995

Over bevolking

Geachte redactie van NRC,


Als L. Smit op 7 februari enkele redelijke argumenten van andere lezers die de overbevolking uit de sfeer van een Malthusianisme willen halen, afdoet als een klerikalisme, mag getwijfeld worden aan zijn objectiviteit.


Overbevolking? Over welke bevolking spreken we? Ik herhaal wat ik iemand eens hoorde zeggen: 'Te veel mensen op aarde? Ik neem aan dat je het over jezelf hebt, ik voel mij niet teveel'. Misschien is Smit ook zo iemand die het milieuprobleem te lijf wil gaan, maar zelf niet een stapje terug wil doen in luxe en consumptie; die drugsgebruik en prostitutie accepteert totdat het zich verplaatst naar de straat waar hij woont.


Moed? Er is tegenwoordig juist moed voor nodig, zo blijkt weer uit de brief van Smit, om alternatieve oplossingen aan te dragen in plaats van het Amerikaanswesterse kolonialisme met het condoom.


Hans Weteringschans

Geen opmerkingen:

Een reactie posten